YUSUF 3 |
نَحْنُ
نَقُصُّ
عَلَيْكَ
أَحْسَنَ
الْقَصَصِ بِمَا
أَوْحَيْنَا
إِلَيْكَ
هَـذَا
الْقُرْآنَ
وَإِن كُنتَ
مِن
قَبْلِهِ لَمِنَ
الْغَافِلِينَ |
3. Biz sana bu
Kur'an'ı vahyetmekle en güzel kıssayı sana anlatacağız. Halbuki sen şüphesiz
bundan önce haberdar olmayanlardandın.
Yüce Allah'ın: "Biz
sana. ... anlatacağız" buyruğu mübteda ve haberdir. "En güzel
kıssayı" anlamındaki ifade de mastar anlamında olup, ifadenin tak diri: En
güzel kıssayı anlattık, şeklindedir.
Kıssa anlatmak. (diye
anlam verilen: el-kasas), bir şeyin izinden gitmek, izini takib etmektir. Yüce
Allah'ın: "Anası, kızkardeşine: Git onu, izle dedi. "(el-Kasas, 11)
buyruğu, onun izini takib et, anlamındadır. "Kass (kıssacı, kıssa
anlatan)" ise izleri takib edip onların durumunu bildiren kimse demektir.
"En güzel" sıfatı ise kıssaya değil, kıssa anlatmaya aittir. Çünkü:
Filan kişi güzel bir şekilde anlatır, denilirken onun sözü sıralaması ve
anlatma şekli güzeldir, demektir.
Bir diğer görüşe göre
buradaki "el-kasas" mastar olmayıp, isim anlamındadır. "Umudumuz
Allah'tandır" denilmesi gibi. Buna göre ifadenin anlamı; Biz, sana en
güzel haberi (kıssayı) bildireceğiz, demek olur. Bu da; "Biz sana bu
Kur'an'ı vahyetmekle" bizim vahyedişimizle olacaktır, demektir. Buna göre
burada; (...) fiil ile birlikte mastar (vahyetmek) anlamındadır.
"Bu Kur'an'ı"
anlamındaki buyrukta ise "Kur'an" kelimesi "bu"nun sıfatı
yahut onun bedeli ya da atf-ı beyanı olarak nasbedilmiştir. el-Ferra ise
"Kur'an" kelimesinin esreli okunmasını da uygun görmekte ve şöyle
demektedir: Bunun esreli okunması ("bu" anlamındaki kelime ile
birlikte (-ma-)'ın) tekriri (bedeli) olarak esreli okunur. Basralılara göre ise
bu, (Il- )ıbn beden olmak üzere esrelidir. Ebu İshak da bir mübteda takdiri ile
merrfu okunacağını caiz kabul etmektedir. Yani bir kimse vahye dair soru sormuş
da ona; "O, işte bu Kur'an'dır" diye cevap verilmiş gibidir.
"Halbuki sen
şüphesiz bundan önce haberdar olmayanlardandın'' Yani sana bu bildirdiklerimizden haberdar
olmayan kimselerden idin.
Bu Kıssaya Neden
Kıssaların En Güzeli Adı Verilmiştir:
İlim adamları diğer
kıssalar arasında neden buna ''kıssaların en güzeli'' adının verildiği
hususunda farklı görüşlere sahiptirler. Bir göruşe göre, bu ismin veriliş
sebebi Kur'an-ı Kerim'de bu kıssanın ihtiva ettiği ibret ve hükümleri ihtiva
eden bir başka kıssa bulunmadığından dolayıdır. Bu da bu surenin sonunda yer
alan; ''Andolsun ki onların kıssalarında olgun akıl sahipleri için bir ibret
vardır'' (Yusuf, 111) buyruğunda açıkça ifade edilmektedir.
Bir diğer görüşe göre
buna "en güzel kıssa" adının veriliş sebebi" Hz. Yusuf'un
kardeşlerini güzel bir şekilde affedip bağışlaması, eziyetlerine sabredip
katlanması, onlarla karşılaştıktan sonra da yapmış olduklarını hatırlatmayarak
onları affetmesi, onları af edişindeki keremidir. O kadar ki onlara: ''Bu gün
başınıza bir şey kakılmayacaktır'' (Yusuf, 92) demişti.
Bir diğer görüşe göre
buna sebep bu sürede peygamberlerin, salihlerin, meleklerin, şeytanların,
cinlerin, insanların, hayvanların, kuşların, hükümdarların ve yönettikleri
kimselerin davranışlarının, tüccar, ilim adamları ve cahillerin, erkeklerin,
kadınların, kadınların hile ve tuzaklarının söz konusu edilmesidir. Yine bu
surede tevhid, fıkıh, siyer, rüya tabiri, siyaset" muaşeret, geçim idaresi
(iktisadi hayat) ve hem dine hem de dünyaya yarayacak: pek çok faydalı
hususların bulunmasıdır.
Bir başka açıklamaya
göre sebep, bu surede sevenin., sevilenin ve bunların izledikleri yolların söz
konusu edilmesidir.
Bir başka açıklamaya
göre buradaki "en güzel'' ifadesi
''en şaşırtıcı, en hayret verici'' anlamındadır.
Kimi Meani bilginleri
derler ki: Yusuf Suresi'nin kıssaların en güzeli olmasının sebebi, bu surede
sözü edilen herkesin sonunda mutluluğu elde etmesidir. Mesela Yusufu, babasını,
kardeşlerini ve azizin karısını hatırlatınız. Hükümdarın da Hz. Yusufa iman
edip İslam'a girdiği, İslam'a güzel bir şekilde bağlandığı da söylenmiştir.
Rüyasının tabir edilmesini isteyen ve rüyasında efendisine şarap sunduğunu
gören kişi ve yine denildiğine göre şahitlikte bulunan kişi de böyledir.
Kısacası hepsinin sonuçta hayra ulaştığı görülmektedir.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN